De eerste vier weken in groep 3

In de eerste vier weken van het schooljaar (kern 1) leert je kind in groep 3 met de methode veilig leren lezen de letters: m-r-v-i-s-aa-p-e.
Dit gaat aan de hand van de woorden: maan-roos-vis-ik-sok-aan-pen-en.

Op school wordt met de letters geoefend in een werkboekje waar de kinderen de desbetreffende letters moeten herkennen door deze in te kleuren of door plaatjes te omcirkelen die met deze letter beginnen. Ook wordt de juiste schrijfwijze van de letters geoefend.

Na vier weken tot de herfstvakantie

Tot de herfstvakantie leert je kind daar nog de volgende letters bij (kern 2); t-n-b-oo-ee.
Dit gaat aan de hand van de woorden: teen-een-neus-buik-oog.

Van de herfstvakantie tot de kerstvakantie

In kern 3 worden de volgende letters geleerd: d - oe - k - ij - z
Dit gaat aan de hand van de woorden: Doos-poes-koek-ijs-zeep

In kern 4 gaan de kinderen aan de slag met de letters: h - w - o - a - u

Dit gaat aan de hand van de woorden: Huis-weg-bos-tak-hut

In kern 5 leren de kinderen de letters: eu - j - ie - l - ou - uu

Dit gaat aan de hand van de woorden: Reus-jas-riem-bijl-hout-vuur

In kern 6 worden de volgende letters geleerd: g - ui - au - f - ei

Dit gaat aan de hand van de woorden: Geit-pauw-duif-ei

Thuis helpen met leren lezen

Je kunt je kind ondersteunen met leren lezen:

• Door net als op school de letters uit te spreken hoe ze klinken, dus bij de m als ‘mmm’ (in plaats van ‘em’).
  • Blijf je kind voorlezen. Dit is niet alleen goed voor de woordenschat, als je met je vinger meeleest zal je kind in de loop van de tijd zelf steeds meer letters/woorden herkennen (en dit is goed voor het zelfvertrouwen), je kind hoort het juiste leestempo en bovenal is het heel gezellig.
  • Geeft de juf/meester aan dat er thuis geoefend kan/moet worden met lezen dan zal hij/zij ook adviseren welk niveau. Zorg ervoor dat samen lezen leuk is/blijft. Maak er een vast onderdeel van (bijvoorbeeld iedere dag na het eten) en lees niet te lang (maximaal een kwartier).
  • Help je kind met een letter als het niet lukt.
  • Leg de nadruk op wat goed gaat. Corrigeer ter loops en strooi verder met complimenten (na elke zin, goed zo, keurig, juist, ja, netjes).
  • Blijf overleggen met de juf/meester.
  • Maak je kind (gratis tot 17 jaar) lid van de bibliotheek.

Tijdens een studiedag hebben de leerkrachten per groep de leerlijnen beschreven.

Klik op de foto om de leerlijn te bekijken.

Leerlijn Rekenen

Leerlijn Wereldorientatië