Nieuws - Persbericht: ?Restaurant? De Hekakker opent de deuren

Begin maart opent restaurant De Hekakker elke maand één avond zijn deuren. Dat gebeurt in het kader van ondernemend leren op de basisschool. Elke maand gaat een andere groep leerlingen het restaurant runnen, waarbij ze worden geholpen door ouder Hilbrand Kamminga, die het bedrijf Te Plek Catering runt.
“De leerlingen bedenken zelf een driegangenmenu”, vertelt directeur Han Kemker. “Ze leggen hun idee voor aan Hilbrand.” “We bepalen dan samen of het plan ook realiseerbaar is”, vult de cateraar aan. Want we willen aan de ouders een betaalbaar driegangenmenu presenteren. Dus moeten de leerlingen op de kosten letten en ook goed kijken wat bij elkaar past.”

“Daarna moet de groep aan het werk”, stelt Kemker. “De producten moeten worden ingekocht, de uitnodigingen verstuurd, de taken verdeeld. En als het goed is, moet er ook nog geld verdiend worden. Ongemerkt komt er heel veel ondernemerschap om de hoek kijken. En de leerlingen ontdekken ondertussen waar hun talenten liggen.”

Het plan is met de leerlingenraad van de school besproken en bij terugkoppeling in elke groep was er volop enthousiasme. “Dus daar zal het niet aan liggen”, aldus Kemker. “Het mooie is ook dat we samenwerken met een ondernemende ouder. Daardoor raken leerlingen extra gemotiveerd, want ze komen echt in aanraking met de beroepspraktijk.”

Op de kookdag zelf komt Hibrand Kamminga weer in beeld. Hij gaat samen met de kinderen koken in de professionele keuken van het Dr. Nassau College, dat aan De Hekakker grenst. In de school wordt een ruimte omgetoverd tot een heus restaurant. Ouders worden ontvangen door gastheren en of/ gastvrouwen, een groep kinderen doet de bediening en anderen nemen het koken voor hun rekening . “Zo zorgen zij er samen voor dat de gasten een heerlijk diner voorgeschoteld krijgen”, zegt Kemker. “Volgend jaar is het de bedoeling dat niet alleen de ouders, maar ook buurtbewoners en andere belangstellenden kunnen komen eten. Eerst doen we het op deze manier.”

“Er kom veel meer bij kijken dan de kinderen in eerste instantie denken”, zegt Kamminga. “Hoe gaat de aankleding er uit zien, welke achtergrondmuziek moet gedraaid worden, moeten er ook vegetarische gerechten komen? Dat zijn vragen die waarschijnlijk later boven zullen komen drijven. “En kan er eventueel een glaasje wijn worden geschonken en hoe kopen de leerlingen dat in, terwijl ze nog lang geen achttien zijn? En wie doet de afwas?”
Elke groep zorgt de komende maanden voor een heuse invulling van het schoolrestaurant. De jongste kinderen eindigen het project in juli. Zij veranderen restaurant De Hekakker dan in een heus pannenkoekenschip.

Geplaatst op: 09 Februari 2017