Nieuws - Herdenkingsbijeenkomst monument Bonhagen

Afgelopen maandag hebben wij onze jaarlijks herdenkingsbijeenkomst gehouden, ter nagedachtenis aan de gevallenen in de Tweede Wereldoorlog bij het monument "Bonhagen" Bij deze bijeenkomst, georganiseerd door de leerlingen van groep 7 en 8, waren een aantal nabestaanden aanwezig van de gevallenen die op het monument staan. Ook waren de burgemeesters van de gemeente Noordenveld en Sögel aanwezig, net als vele belangstellenden. Tijdens deze herdenking dragen de leerlingen van groep 8 de zorg voor het monument symbolisch over aan de leerlingen van groep 7. Dit gebeurt door het doorgeven van een bloemstuk en het leggen van dit bloemstuk bij het monument. Ook werden er toespraken gehouden. Zo sprak Han Kemker namens de school, burgemeester Smid namens de gemeente Noordenveld, burgemeester Völker namens de gemeente Sögel en de heer de Jong namens de nabestaanden. De leerlingen hebben de namen van de acht gefusilleerde verzetsmensen voorgelezen, waarbij kort iets werd verteld over het verzetswerk en enkele gedichten voorgedragen. Als afsluiting werd het Wilhelmus gezongen. Vorig jaar is in overleg met de nabestaanden besloten om de herdenking in het vervolg op 8 april te houden i.p.v. 4 mei. Op 8 april 1945 fusilleerden de Duitsers op deze plaats namelijk de acht verzetsmensen.

Geplaatst op: 12 April 2024