Onze school

Schoolgruiten

We willen de kinderen een gezonde schoolomgeving bieden. Een gezonde leefstijl helpt kinderen lekker in hun vel te zitten, de weerstand op peil te houden en genoeg energie te hebben voor leren, sport en spel. Wij besteden niet alleen aandacht aan voeding en gezondheid in de lessen, maar ook in de praktijk. Dat betekent dat wij ernaar streven dat leerlingen op school alleen fruit, groente en/of brood eten. Snoep en frisdrank zien wij liever niet op school. Dit betekent dat de eetmomenten er zo uitzien:

Ochtendpauze

Op alle dagen streven wij ernaar dat we in alle groepen fruit en/of groente eten in de ochtendpauze. We zien liever geen koeken, snoep of repen. Meer fruit en groente eten draagt bij aan een gezonde ontwikkeling. Het blijkt dat schoolfruit eten er ook voor zorgt dat kinderen thuis vaker gezond kiezen. Het is de bedoeling dat de leerlingen op alle dagen een portie groenten of fruit mee naar school krijgen, die zij samen met elkaar in de klas opeten. Dat kan een appel, banaan, mandarijn of kiwi zijn, een schaaltje aardbeien of druiven. Maar een handvol cherrytomaatjes of een stuk komkommer kan natuurlijk ook. Wij vinden het belangrijk dat kinderen gezond leren eten, zodat zij – nu en later als ze groot zijn – een gezond leven kunnen leiden. Het gezamenlijk in de klas ‘gruiten’ is een effectieve en voor de kinderen vooral gezellige én leuke manier om ze daarbij te helpen. Wij hopen dat u dat óók vindt.

Lunch

Bij de lunch streven wij ernaar dat de kinderen boterhammen meenemen en wat fruit en groente als toetje. De gezondste keuze is een volkoren boterham, besmeerd met halvarine en mager beleg. Als drinken adviseren we water of halfvolle en magere zuivelproducten. Vruchtensap kan ook, maar levert meer calorieën.

Andere eetmomenten

Ook bij uitjes, sportdagen en andere activiteiten willen we leerlingen meegeven dat lekker, gezellig en gezond prima samengaan. Wij hebben daarom ook bij dit soort dagen het streven dat kinderen niet te veel snoep en frisdrank mogen meenemen of krijgen. Natuurlijk zorgt de school dan weleens voor een snoepje, een ijsje of zoet drankje. Als we het hele jaar gezond kiezen, is af en toe samen genieten van een extra geen probleem.

Snoepen

We gaan ervan uit dat de kinderen geen snoep mee nemen naar school.