Tips voor het voorbereiden van kinderen op de kleuterklas

• Laat je kind vast wennen aan een dagje zonder papa en mama door bij familie of vrienden te spelen.
  • Vertel vaak over de kleuterklas. Als je kind broers of zussen heeft, vertel dan dat je kind niet bij een broer of zus in de klas komt. Vertel wat je kind gaat doen in de kleuterklas. Maak het inzichtelijk door samen te lezen uit een boek over naar school gaan.
  • Loop vast een aantal keren naar school toe. Laat je kind vast aan de route wennen.
  • Maak samen een aftelkalender waarop je de dagen kan afstrepen.
  • Koop samen de spulletjes die je kind nodig gaat hebben: schooltas, drinkbeker, broodtrommel. Let wel op of je kind de spulletjes ook zelf open en dicht kan maken.
  • Merk de kledingstukken en plak etiketten op de andere spullen.
  • Wanneer je kind nog erg moe is in het begin, laat je kind dan nog een dagdeel thuis. Je kind kan dan of alleen de ochtenden of alleen de middagen naar school, totdat je kind hele dagen aankan.

Wat u samen kunt oefenen:

• Jas aan- en uitdoen.
  • Eigen kleren aan- en uitdoen (omkleden voor kleutergym).
  • Eigen schoenen aan- en uittrekken.
  • Billen vegen na het poepen.
  • Tas in- en uitpakken
  • Drinken uit een drinkbeker en eten uit een brooddoos.

Tips voor een goede start

• In principe moet een kind zichzelf kunnen redden op school. Dat betekent: zelfstandig naar de wc, aan- en uitkleden, fruit eten, drinken, gewend zijn om af en toe zonder ouders te zijn, gewend zijn om met andere kinderen om te gaan.
  • Wees duidelijk bij het afscheid nemen en treuzel niet. Als uw kind moeite heeft met afscheid nemen, realiseert u zich dan dat kinderen (vrijwel altijd) stoppen met huilen als hun ouders uit beeld zijn. Voor sommige kinderen kan het goed zijn, dat een van de ouders tijdens het proefdraaien even in de klas blijft. We zien graag dat dit niet te lang duurt. Overleg hierover van tevoren met de leerkracht.
  • Houd het rustig op de vrije (mid)dagen, stel zo mogelijk het overblijven nog een paar weken uit, voer eventueel het naar school gaan stapsgewijs in bijvoorbeeld eerst alleen de ochtenden.
  • Geef niet te veel eten mee in de broodtrommel en het liefst iets wat gezond is. Op woensdag, donderdag en vrijdag zijn onze gruitendagen (gruiten=groente en fruit). De kinderen nemen dan in ieder geval iets van groente of fruit mee.
  • Wilt u iets bespreken met de leerkracht? In de ochtend is daar niet altijd tijd voor, makkelijker is aan het aan het einde van de dag de leerkracht aan te spreken of  u kunt een afspraak maken.