Engels; Take it easy

Take it easy is een lesmethode waarmee we starten in groep 5.

Met Take it easy bied je de Engelse taal aan met uitnodigende lesstof. Dit stimuleert de spontane taalverwerving. Door de concentrische opbouw beklijft de lesstof beter en breiden je leerlingen hun woordenschat snel uit. De thema’s uit groep 5 en 6 komen in groep 7 en 8 weer aan bod. Dit werkt prettig in combinatiegroepen.

De lessen hebben een vaste structuur. Je leerlingen maken eerst kennis met het thema via een filmpje of een lied. Daarna volgen luister- en spreekopdrachten in de vorm van een dialoog, een cartoon, een spel of een ‘total physical response-activiteit’.

Toetsen groep 7-8

In groep 7 en 8 heeft elke unit een afsluitende toets. Deze toetsen zijn onlangs helemaal vernieuwd. Alle opdrachten zijn stuk voor stuk geoptimaliseerd; beter gezegd: de toetsen zijn vereenvoudigd. Verder is er ook een opbouw in moeilijkheidsgraad ingebouwd. Dit om leerlingen een toets te geven waarop ze voldoende of nog beter kunnen scoren.

Digibord

Met het digibord doorlopen de leerlingen vanaf groep 5 de lesstof via thematische filmpjes, leuke muziekclips en afwisselende opdrachten. Willen leerlingen de les herhalen of hebben ze een les gemist? Geen probleem! Het digibord bevat alle onderdelen van de les waarbij de teksten worden uitgesproken. Je kan het digibord ook inzetten als pre-teaching voor leerlingen die moeite hebben met Engels. Ze kunnen de filmpjes, luistertekst, dialogen en woordjes vóór de les al een keer bekijken en beluisteren.

Het digibord biedt ook:

Native speaking co-teachers

Extra ondersteuning voor dyslectische leerlingen

Alle opdrachten visueel én auditief

Oefeningen uit het werkboek

Een auditieve toets

De mogelijkheid zelfstandig te werken

Jaarplanning

De Engelse lessen Take it easy duren 50 minuten per les.

Groep 7 en 8 hebben wekelijks Engelse les. Voor deze groepen staan jaarlijks 30 lessen op het programma in zes units van elk vijf lessen.

Thematische indeling
Je start met thema 1. Door dit thema leren jouw leerlingen een aantal basiswoorden die nodig zijn voor de andere thema’s. Daarna bepaal je zelf met welk thema je verdergaat. Zo sluit je met je les gemakkelijk aan bij het thema dat je op dit moment aan het behandelen bent in je klas.